Gospel som uppmanar till tillbedjan

30-årsjubilerande The Master´s Voice gör nu sitt första släpp av ny musik på tio år. Med EP:n ”Kingdom Come” hoppas de beröra människor och leda till tillbedjan, men också sudda ut gränserna mellan vad som är gospel och vad som är lovsång.
– För oss är det här lovsånger som verkligen pekar på Gud, säger producenten och kapellmästaren Jonathan Alfredsson.

1988 startades The Master’s Voice, då som en kristen skolgrupp på Musikhögskolan i Stockholm. Men kören skulle komma att bli långt mycket mer än en skolgrupp – den skulle också komma att bli en av de mest kända gospelkörerna i landet.
– I 30 år har vi varit en av Sveriges ledande gospelkörer. Vi har alltid skrivit egna sånger som använts av körer runtom i landet, vi har varit en viktig del i svensk gospelhistoria, säger Jonathan Alfredsson, kapellmästare och pianist i The Master´s Voice.

Varför har kören stått stark genom alla år tror du?
– Jag tror dels att vi har haft ett bra ledarskap, och dels på att vi haft stadgar, eller hörnstenar, som vi utgått ifrån som riktlinjer. Där står vad vi vill och det tror jag gör att vi behåller vårt fokus. Dessutom är vi en liten, tight grupp som består av 20 duktiga sångare vilket gör att det låter väldigt bra. Många av de som är med jobbar som frilanssångare eller sångpedagoger vilket gör att nivån blir väldigt hög.

Vill sprida upplyftande budskap

Syftet med kören är lätt att sammanfatta: de vill sprida ett upplyftande budskap om Jesus kärlek. I hörnstenarna står det bland annat att ”körens ändamål är att genom gospelmusiken sprida det kristna evangeliet och vara i Guds vilja” och att kören ska ”ha en hög musikalisk nivå som värnar om sitt unika sound och sin kristna gemenskap”.
– Varje gång vi träffas har vi andakter och det tror jag är väldigt viktigt för att hålla uppe fokuset, och det är viktigt för gruppsammanhållningen. Vi blir som en liten familj och det tror jag betyder mycket för de som är med.
The Master´s Voice har genom åren släppt flera skivor, men ändå har det gått tio år sedan senaste studioskivan kom. Men nu kommer en efterlängtad EP med fem nyskrivna gospellåtar, påpassligt i samband med körens 30-årsjubileum.
– Vi började planera för skivan för ett par år sedan. Vi ville ha nya låtar och de växer inte på träd, men vi bestämde oss för att starta ett projekt, berättar Jonathan Alfredsson.

”Lovsånger som pekar på Gud”

Nu hoppas de att många ska ta till sig den nya EP:n.
– Vi vill att skivan ska sprida sig till många människor och att den ska sprida ett budskap. Inte bara för kristna utan speciellt för de som behöver ett ord i sitt liv, vi hoppas att den här musiken ska vara upplyftande för dem. Vi vill inte bara att det ska vara svängig musik utan att det faktiskt ska få beröra människor.
Jonathan Alfredsson fortsätter:
– För oss är det här låtarna verkligen lovsånger som pekar på Gud och som vill göra den här världen till en bättre plats genom musiken. Vi vill att man ska använda musiken i sin tillbedjan, antingen när man lyssnar själv eller när den används i en konsert. Vi vill att det blir mer än bara musik.

Välkända låtskrivarnamn
Jonathan Alfredsson ligger själv bakom två av låtarna på EP:n som fått namnet ”Kingdom Come”. Men även välkända namn som Samuel Ljungblahd och Evelina Gard har bidragit, liksom Liselotte Östblom.
– Det är fem nyskrivna lovsånger som pekar på Gud och som berättar om Guds rike. Det är väldigt berättande på ett sätt och det uppmanar till tillbedjan. Allt är paketerat i en väldigt svängig och fyllig produktion.
Allt arbete har dessutom kören själva lagt ner – både med egna musiker och produktionen.
– Vi har gjort det allra mesta själva inom kören och det är vi väldigt stolta över, att det är ett teamwork.

Uppmärksammades av gospellegend

Första smakprovet från EP:n, ”Be Bright” som vill uppmana lyssnaren till att vara ett ljus i den här världen, har redan nått flera tusen lyssningar på Spotify. Men den har också nått utanför Sveriges gränser. Strax efter releasen tipsade nämligen ingen mindre än gospellegenden Donald Lawrence om låten på sina sociala medier.
– Han skrev att han tyckte låten var bra och att han vill jobba med oss. Han delade det på Instagram vilket är helt sjukt då han har typ 200 000 följare. Han är verkligen en av de största och mest respekterade gospelartister som finns, så det var väldigt chockerande men också väldigt kul. Donald är en stor förebild för mig i låtskrivande och produktion så det betyder jättemycket, det är en stor bekräftelse, säger Jonathan Alfredsson.

”Gillar budskapet i musiken”
Själv kom Jonathan Alfredsson med i The Master’s Voice för sex år sedan efter att ha sökt in till en audition. Sedan dess har hans ansvar vuxit, och idag är han kapellmästare och pianist för kören medan Stefanie Tydén är körledare.
– För mig har det varit väldigt kul och viktigt i min musikaliska utveckling att få vara med i kören. Framförallt gillar jag budskapet i musiken och den musikaliska variationen. För mig är det lovsång på samma sätt som det man vanligtvis säger är lovsång. För mig är gospeln den lovsång som jag ofta lyssnar på och berörs av, säger Jonathan Alfredsson.

Gospeln har förändrats
Många placerar gospeln i ett eget fack, menar han, och kopplar den ofta till den afroamerikanska kulturen där allting startade.
– Men gospeln börjar bli mer och mer likt ”praise and worship” som det kallas i USA, det vill säga lovsång. Det finns mycket likheter med Hillsongs musik till exempel. Det är svårt att säga hur andra ser på gospeln, men jag som är inne i det ser det som lovsång medan andra kanske ser framför sig en svart gospelkör i Chicago. Men gospelsoundet har förändrats mycket sedan ”Oh happy day”. Nu låter gospeln inte alls så.
Gospeln är utbredd i Sverige idag och många kyrkor runtom i landet har egna körer; bara i Stockholm finns ett stort antal gospelkörer. Men trots det får gospeln sällan plats i gudstjänsterna, konstaterar Jonathan Alfredsson.
– Om man ser till USA så är gospel ofta den musik som sjungs i kyrkan, men i Sverige är gospel något annat som träffas i ett eget rum, den hamnar lite vid sidan om. Det kan vara lite tråkigt, resonerar han.
– Dels tror jag att det har att göra med att lovsången har blivit väldigt smal, det är en viss stil som har lite monopol och då hamnar annan musik som brassband och gospelkörer liksom lite vid sidan om, fortsätter han.

Vill att gospeln ska få större plats
Jonathan Alfredsson drömmer därför om att gospeln ska få ta större plats i kyrkorna även här i Sverige.
– Ja, jag hade gärna sett det, det hade varit underbart. Det finns ju en väldig bredd inom gospeln. Jag tänker att bryggan mellan lovsången som används i kyrkorna idag och gospeln inte behöver vara så stor.

 

FAKTA THE MASTER’S VOICE
Grundades: 1988.
Övar i Stefanskyrkan i Stockholm.
Medlemmar: 21 i kören, varav sju tenorer, sju sopraner och sju altar.
Musiker: Stefanie Tydén, körledare, Pontus Gillgren, trummor, Petter Alin, gitarr,
Ted Hector, orgel, Per ”Perlan” Hansson, bas, Jonathan Alfredsson, piano och kapellmästare.
Blåset som medverkar på skivan är Filip Tunevi, trombon, Isac Åberg, trumpet, Oscar Borgenvik, trumpet, och Joel Karlsson, saxofon.

FAKTA JONATHAN ALFREDSSON
Ålder: 26.
Bor: Bromma.
Yrke: Frilansmusiker, producent, arrangör, kapellmästare, pianist och organist.
Familj: Singel.
Intressen. Musik är egentligen mitt intresse men det har också blivit en livsstil.
Lyssnar på: Mycket 70- och 80-talsmusik, bland annat Toto, Stevie Wonder och Michael Jackson.
Inspireras av: En av de som betytt mycket för mig är Israel Houghton och även Michael Ruff och Stevie Wonder. Men den största är nog Per-Erik Hallin. Han är verkligen en legend för mig.